Mūsu jaunais autoserviss “Vecais Žiguļu Centrs” Lodes ielā 1A, Valmierā, atrodas vēsturiskās telpās, kurās 80-tajos gados savu darbību uzsāka vidzemniekiem labi zināmais VAZ automašīnu apkopes centrs. Turpat 20 gadu pastāvēšanas laikā VAZ centrs Valmierā sniedzis auto remonta un apkopes pakalpojumus ne tikai žiguļiem, bet arī cita veida automašīnu markām, kuras tika pamazām importētas no Vācijas. Pateicoties šim faktam mūsu autoserviss tika nodēvēts par godu “Vecajam Žiguļu Centram”, kas simbolizē tā laika tautas vienotību darba procesā.
Vai zināji, ka mums labi zināmā PSRS žiguļa vēsturiskā izcelsme meklējama tālajā 1966.gada pavasarī, kad pirmais žiguļa radinieks “Fiat 124” izbrauca gleznainajās Itālijas kalnainajos ceļos? Šajā “Fiat” izlaiduma gadā PSRS Rūpniecības ministrija parakstīja vienošanos ar Itālijas autobūves koncernu par auto kopijas sērijveida izgatavošanu PSRS teritorijā. Tiesa gan – masveida auto ražošana varenajā Padomju Savienībā aizsākās tikai 1970.gadā, kad no rūpnīcas konveijera nobrauca “pirmais leģendārais žigulis”. Visā 18 gadu ražošanas periodā tika saražoti aptuveni 4,8 miljoni “pirmo žigulīšu”, kas bija populārākais tā laika markas modelis.
Tomēr tehniskajā ziņā žigulis atšķīrās no sava ciltstēva “Fiat 124” ar klīrensu, 1,2 litru dzinēju, kas nodrošināja 64 zirgspēku jaudu. Atšķirīga bija arī piekare un aizmugurējā ass, kā arī virsbūves stiprības rāmis, starteris, un pat priekšējie sēdekļi. Aizmugurējās riteņu ass diska bremzes VAZ ražotāji pārprojektēja uz loku bremzēm, lai nodrošinātu efektīvāku bremžu sistēmas darbību.
Pats automašīnas nosaukums “žigulis” radies žurnāla “Za Ruļom” izsludinātā konkursa rezultātā par godu kalniem, kuri atrodas netālu no Toljati pilsētas, kas, savukārt, atpazīstama kā liels Krievijas autobūves centrs.
Žigulīša nonākšana ražošanā sekmēja arī padomju autosporta attīstību, jo auto bija ļoti labi piemērots pārbūvei autosporta vajadzībām. Savu autosporta debiju žigulis piedzīvoja PSRS rallija ziemas čempionāta posmā 1971.gadā, kas tika organizēts pie mums Latvijā, kā arī šī gada rudenī “VAZ-2101” izcīnīja sudraba kausu starptautiskajās 14 tūkstošu kilometru izturības brauciena sacensībās “Tour of Europe 1971”.
Sevi attaisnodams, žigulis kļuva par pirmo automobili, kam PSRS Valsts standartu komiteja 1973.gadā piešķīra “Kvalitātes zīmi”. Paralēli tika attīstīta automašīnas tirdzniecība Eiropā, kas ir mazliet ar komisku pieskaņu. Lai nerastos divdomīgas asociācijas ar Eiropā lietoto vārdu “žigolo” un vārda nozīmi, automašīnai deva jaunu vārdu – “LADA”.