Mums šis jautājums, protams, labi pazīstams no J. Streiča 1991.g. filmas “Cilvēka bērns”, un šobrīd vairs neviens nešaubās par šī jautājuma atbildi. Tomēr vai esat padomājuši, cik sen tas tā ir? Cik tad īsti ātrs var būt zirgs un cik ātras bija pirmās automašīnas? Kurā brīdī cilvēka lolojums pārspēja dabas bērnu?
No vairāk nekā 300 visā pasaulē zināmām zirgu šķirnēm dažas ir vairāk piemērotas ātrumam, bet citas – izturībai. Jums droši vien jau ienāca prātā – arābu rikšotājs! Jā, šī tiešām ir viena no ātrākajām zirgu šķirnēm – sacensībās spēj sasniegt pat 40 jūdžu stundā (~64km/h) lielu ātrumu. Tomēr kvarterzirgs jeb Amerikas kvarterzirgs spēj būt vēl ātrāks – reģistrēti gadījumi, kad šīs šķirnes “auzu dzinējs” attīstījis pat 55 jūdžu stundā jeb ~88 km/h lielu ātrumu. Tiesa, ne velti škirnei dots tāds nosaukums – šie zirgi iespaidīgo ātrumu spēj noturēt tikai īsu laiku, tiem piemērotākā ir ceturtdaļjūdzes distance.
1885. gadā K. Bencs radīja transporta līdzekli, kuram piešķīra zirga ratiem līdzīgu formu, taču priekšpusē novietoja dzinēju, kas varēja attīstīt 0,75 zirgspēku lielu jaudu. 1908. gadā no konveijera noripoja pirmais Ford Model T – pirmais plašākam patērētāju lokam pieejamais automobilis. Tehniskais progress nepilnās trīs desmitgadēs bija milzīgs – šim modelim, ko uz priekšu dzina 2,9 l tilpuma motors, jau izdevās attīstīt 20 zirgspēku jaudu un sasniegt maksimālo ātrumu 64-72 km/h. Šo dzinēju varēja darbināt ar benzīnu, etanolu vai petroleju.
Paša Model T pilnveidošanās un ražošanas optimizācija aizvien progresēja. Izrādījās, ka arī pieprasījums kļūst arvien lielāks, un zirgi savas pozīcijas zaudēja negaidīti un strauji. 1909. gadā tika saražoti vairāk kā 10 tūkstoši transportlīdzekļu, bet 1919. gadā – jau gandrīz pusmiljons Model T eksemplāru! Līdz ar to pārvietošanās ar zirgu arvien vairāk palika pagātnē vai kā ekskluzīva laika pavadīšana.