Cik bieži jāmaina eļļa automobiļa motorā? Atbildot uz šo jautājumu jāņem vērā vairāki faktori:
- automobiļa ekspluatācijas apstākļi- pilsētas režīms vai šoseja.
- braukšanas stils un automobiļa noslodze- bieži paātrinājumi, piekabes vilkšana, braukšana bezceļos utml.
- automobiļa ražotāja rekomendācijas- visbiežāk tas ir 15’000km vai vismaz 1 reizi gadā, ja tiek izmantota sintētiskā motoreļļa. Mūsdienās ražotāji mēdz uzdot vēl garākus eļļas nomaiņas intervālus, piemēram 20’000km vai pat 30’000km, bet kā rāda prakse, motori ar tik garu eļļas nomaiņas intervālu neizceļas ar ilgmūžību.
Vienmērīga braukšana pa šoseju, motoram strādājot vidējas slodzes un apgriezienu diapozonā, sasniedzot un uzturot optimālo darba temperatūru- ideāli apstākļi automobiļa dzinējam. Bet dzīvē reti, kad tādi ekspluatācijas apstākļi automobiļa motoram tiek nodrošināti. Visbiežāk automobilis tiek izmantots īsiem pārbraucieniem pilsētas režīmā, kas nozīmē mainīgu kustības ātrumu, biežu motora iedarbināšanu un noslāpēšanu, tam nemaz nesasniedzot optimālo darba temperatūru. Šāds darba cikls automobiļa motoram ir nelabvēlīgs, jo motors nepaspēj kārtīgi uzsilt un tā rezultātā, sevišķi rudens un ziemas periodos, motora kartera ventilācijas sistēmā sāk veidoties kondensāts un krāties mitrums, kas laika gaitā nonāk saskarē ar motoreļļu. Pat neliels ūdens daudzums ievērojami pasliktina motoreļļas īpašības un tā vairs nespēj pilnvērtīgi veikt savus uzdevumus. Motoreļļai ir ne tikai jāeļļo motora detaļas, kas strādā berzes apstākļos, bet jāpilda dzesēšanas un attīrīšanas funkcijas. Tāpat bieži braucot ar aukstu motoru, tā darbības nodrošināšanai nepieciešams trekns degmaisījums, kas nozīmē- vairāk degviela tiek smidzināta cilindros un nesadegušās degvielas daļas plūst gar cilindra sienām, noskalojot “eļļas plēvi” no tām, kas nozīmē pastiprinātu dilšanu. Turklāt nesadegusī degviela, plūstot gar cilindru sienām, var nonākt motoreļļā, ievērojami pasliktinot tās īpašības.
Vissmagākie darba apstākļi automobiļa motoram ir braukšana pilsētas sastrēgumos vai bezceļos. Braukšanas ātrums ir mazs, motora apgriezieni ir mazi vai lieli. Pie maziem apgriezieniem nenotiek pilnvērtīga gāzu apmaiņa cilindrā, kā rezultātā nenotiek motora detaļu pašattīrīšanās un veidojās nevēlami piedegumi, savukārt pie lieliem motora apgriezieniem ir pastiprināta slodze uz mezglu berzes pāriem, un, braucot ar mazu ātrumu, tam visam klāt nāk palielināta termiskā slodze. Turklāt braucot šādos apstākļos automobiļa odometra rādījums kilometrus skaita ļoti lēni, bet motors taču strādā….
Tāpat jāņem vērā cik bieži automobilis tiek izmantots. Kvalitatīva motoreļļa nodrošina “eļļas plēves” nosēšanos uz motora detaļām, kas pasargā tās no izdiluma motora iedarbināšanas brīdī. “Eļļas plēve” uz motora detaļām, tam nestrādājot, saglabājas 1-2 nedēļas, tāpēc vismaz reizi nedēļā ar automobili vajadzētu braukt, lai izvairītos no pastiprināta motora detaļu izdiluma.
Motoreļļas nomaiņas intervālu ievērošana ir svarīga ne tikai motora ilgmūžības nodrošināšanai, bet arī citu agregātu darbībai- piemēram, piespiedu gaisa padeves sistēmām- turbīnām vai kompresoriem. Tāpat nolietotas motoreļļas lietošana palielina degvielas patēriņu, jo pieaug berzes spēki motora mezglos, kā arī veidojas nevēlami eļļas produktu piedegumi motorā, kas ne tikai nelabvēlīgi ieteikmē motora tehnisko stāvokli, bet arī palielina atgāzu toksiskumu.
Mūsdienu automobiļos ir sistēma, kas autovadītājam instrumentu panelī paziņo par eļļas maiņas nepieciešamību un jaunākos auto ir advancētākās sistēmas, kas pat prot uzskaitīt ne tikai nobrauktos kilometrus, bet arī motorstundas, ko motors strādā tukšgaitā automobilim stāvot sastrēgumā. Tāpēc, ja automobilis sāk ziņot par apkopes veikšanas nepieciešamību, tad tas nevilcinoties ir jādara. Bet vēl labāk, ir negaidīt paziņojumu par eļļas maiņas nepieciešamību un veikt to savlaicīgi.
Apkopojot visu iepriekš aprakstīto, atbilde par to, cik bieži būtu jāmaina motorā eļļa: skatamies ko šajā sakarā tehniskajos datos raksta auto ražotājs un ņemot vērā to, cik smagi ekspluatācijas apstākļi ir automobilim, samazinām eļļas nomaiņas intervālu. Piemēram, ja automobilim paredzēts eļļu mainīt ik pēc 15’000km vai vismaz 1 reizi gadā, bet, ja tas tiek izmantots pilsētas režīma braukšanai, īsās distancēs, vai tiek slogots ar piekabju vilkšānu, agresīvu braukšanas stilu, vai lauku bezceļiem, tad eļļa jāmaina biežāk- jau pēc 10’000km.
Bet kādu motoreļļu liet motorā? Atbilde ir vienkārša- tādu kā to paredz ražotājs attiecīgajā klimata reģionā, un, motoreļļai jāatbilst ražotāja uzdotajai specifikācijai. Sīkāku info par automobilim atbilstošu motoreļļu var iegūt jebkurā servisā, kam ir pieeja auto ražotāju tehnisko dokumentāciju datubāzēm.